Reisje naar Praag  -  28 april - 2 mei 2007

Zaterdag 28 april 2007.
Op onze reisdag troffen we prachtig weer. Door het voor ons extreem-vroege vertrek vanuit Tytsjerk, om kwart voor 6, was het nog vrijwel donker toen we de bus instapten, maar al heel gauw kwam in het oosten de zon op - en scheen ons recht in het gezicht! Bij het ochtendgloren werden nog verschillende mensen in de provincie Groningen opgepikt, bij Hoogezand stonden we een half uur langer stil doordat er iets fout was gegaan bij de planning van de instaptijden.

We stopten op enkele plaatsen in Duitsland, zodat we even de benen konden strekken, naar het toilet gaan en evt. iets eten.
De meest interessante stop was bij Helmstedt, een voormalige grenspost tussen West- en Oost-Duitsland, een uitgestrekt complex met allemaal controlehokjes en voorzieningen om evt. vluchtpogingen naar het westen te kunnen verijdelen en de betrapte vluchtelingen te arresteren.
Het bleef de hele dag mooi weer, zonnig met een strakblauwe lucht, en toen we bij de Tsjechische grens waren was het daar... 29°C!
Dat beloofde een heel warme vakantie te worden, maar goed dat we zomerse kleding hadden meegenomen.

Om een uur of half 9 's avonds kwamen we na een voorspoedige reis in hotel Golf aan, in een buitenwijk van Praag.
Gauw inchecken, koffers naar de kamers, tijd om op te frissen was er niet, want de keuken sloot genadeloos om half 10! Dus iedereen zat een kwartier later in de eetzaal, moe van de reis en de meesten met een beste trek. Tja, en toen duurde het nog gemiddeld 1½ uur eer men een hapje eten kreeg...
Drie Tsjechen bedienden in de eetzaal, en ruimden tussentijds ook nog tafels leeg die door vorige gasten waren achtergelaten, maar er bleek in de keuken niet helemaal voldoende capaciteit voor al die hongerige busreizigers!
Na het eten was het meteen douchen en naar bed, want de volgende morgen zouden we al vroeg met de bus vertrekken voor een wandeling door de oude stad.

(Klik op plaatjes voor grotere foto's, dan rechts klikken om ze op te slaan)

Zondag 29 april 2007.
Gelukkig hoefden we op ons ontbijt niet zo lang te wachten als op het diner de vorige avond, het was zelfbediening en voor elk wat wils.
Rond 10 uur 's morgens vertrokken we met onze bus naar de binnenstad van Praag. We hadden een gids (geboren in Nederland, half Tsjechisch half Nederlands en beide talen machtig), die ons de eerste paar uur een heleboel vertelde en wat wegwijs maakte, zodat we aansluitend 's middags een wandeling op eigen gelegenheid konden maken en inmiddels een beetje wisten hoe een en ander in elkaar zat.
Praag is een schitterende stad. Letterlijk.
Er is heel veel goud dat er blinkt. Het heeft dan ook de bijnaam "Gouden Stad", en dat is naar mijn gevoel terecht!
Het was overigens lang zo warm niet als we zouden hebben verwacht de vorige dag. Aanvankelijk was de lucht zelfs nogal grijs, wat de foto's niet ten goede kwam, maar na een paar uurtjes kwam de zon door, om helemaal niet meer te verdwijnen.
Evengoed was het niet erg warm, er woei een frisse wind, we hadden onze jassen niet voor niets meegenomen.

(Klik op plaatjes voor grotere foto's, dan rechts klikken om ze op te slaan)

Index-pagina van dit reisje       Vervolg   Zondag 29 april.